2022. december 26.

2022-11-26 - Kopár Csárda - Vörös-hegy - Pilisszentiván

Kopár Csárda – Vörös-hegy - Kopár Csárda - Pilisszentiván – 2022. november 26.

2022. november 26-án a Budai-hegységbe, Kopár Csárda környékére szervezett gyalogtúrán vettem részt a Borostyánfa túracsapattal.

A túra teljesített útvonala: Kopár Csárda – Zajnát-hegyek - Kopár Csárda - Pilisszentiván

A Volán Árpád-hídi autóbusz állomásán volt a találkozó, onnan mentünk busszal a Kopár Csárdáig, ahol kezdődött a gyalogtúra.

Indulásnak a piros körutat teljesítettük, amely nehezebb volt, mint azt előre gondoltuk. Régen jártunk ezen az útvonalon (a többség egyáltalán nem járt még erre), induláskor könnyebbnek gondoltuk. A táv rövid volt, de komoly kaptatón jutottunk fel a Vörös-hegy 370 méter magas tetejére. Onnantól már lefelé vezetett az út, de abban sem volt köszönet, mert több helyen vízmosás nehezítette a haladást. Végül mindannyian visszaérkeztünk kiinduló állomásunkra, a Kopár Csárdához. Onnan, a csapat egy része megkezdte a hazafelé utat, öten viszont még a piroson meghosszabbítottuk a túrát Pilisszentivánig. A kiegészítő túra útvonala sem volt hosszú, de közben a Kakukk-hegyre is fel kellett mászni – nem volt könnyű. Amint oda felértünk, a további utunk már könnyű volt, egy gerincen jutottunk le Pilisszentivánra. Rövid várakozás után megjött buszunk, és mi is megkezdtük a hazafelé utat.

A túra során többször tartottunk rövid pihenőt, ahol ettünk-ittunk, frissítettük magunkat a további túraszakaszok leküzdéséhez.

Végig jelzett úton haladtunk, a jelzések jól láthatóak és követhetőek voltak.

Kiváló túraidőt fogtunk ki, a kissé hűvös ellenére – hála a meredek szakaszoknak – még meg is izzadtunk. Az útviszonyok viszont ellentmondásosak voltak, a vízmosások néhol bekavartak. A csapat egy-két tagjának voltak nehézségei.

A megtett távolság – a hosszabb utat megtevőknek - kb. 7-8 kilométer volt.

A túra – a kopár, őszi idő ellenére – alapvetően nagyon szép útvonalon vezetett, ez különösen tavasszal, nyáron mutatkozott volna meg.

A túra útvonala nagyon csendes volt, kirándulóval, túrázóval alig találkoztunk.

A túrán készült képek a honlapokról (itt) és (itt) elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2022. november 26.

2022-10-08 - Sukoró - Nadap - Pákozd

Sukoró- Nadap-Pákozd - 2022. október 08.

2022. október 08-án a Velencei-hegységbe szervezett gyalogtúrán vettem részt a Röck Vasas túracsapattal.

A túra teljesített útvonala: Sukoró (Zsuzsi presszó) – Gyapjaszsák – Nadap-szitezési-ősjegy – Likaskő – Angelika-forrás – Bodza-völgy - Ingókövek – Bella-tó - Pákozd

Túravezető: Kecskeméti László

A túrára, a csapat egyik része személygépkocsival, másik része pedig vonattal-busszal ment. A vonatosoknak a Déli pályaudvaron volt a találkozó, onnan vonattal Velencéig utaztunk, majd tovább busszal Sukoróig (Zsuzsi presszóig) és ott találkoztunk az autósokkal. Ott volt a túra kezdő helyszíne.

Sárga kereszten kezdtük a túrát, e jelzés vezetett el bennünket a Gyapjaszsákig, ott rövid pihenőt tartottunk, majd továbbra is e jelzésen haladtunk egészen addig, amíg el nem értük a piros sávot, melynek jobb oldali ágát követve eljutottunk Nadapra, a szintezési ősjegyig (Ősmasszívumig). Ott hosszabb pihenőt tartottunk, majd e jelzésen tovább haladva elértük a piros keresztet, arra rátérve – a település főutcáját is érintve - jutottunk vissza az együtt futó piros és sárga sávhoz. E két jelzést követtük, amíg elértük a piros háromszöget, mely elvezetett bennünket a Likaskőig. Ott rövid pihenő, fotózás stb., majd a piros háromszögön visszamentünk a piros sávig. Annak jobboldali ágán eljutottunk az Angelika-forrásig. Ott ismét pihenőt tartottunk, fotóztunk stb. A forrás vízhozama – ottjártunk idején – egyenlő volt a nullával, lényegében kiszáradt.

A túra folytatásaként a forrástól a piros kereszten - a Bodza-völgyet és a Hurka-völgyet követve - elhagytuk a szurdokot, és egészen a sárga sáv becsatlakozásáig e jelzést követtük. Ott rátértünk a sárgára, majd a sárga háromszögre, amely jelzésen eljutottunk a Pandúr-kőig, Kocka-kőig, Oroszlán-szikláig, ezeknél a különleges sziklaképződményeknél is megálltunk, fotóztunk stb. Következett a túra befejező szakasza, a zöld sávon és zöld kereszten, a Bella-tó érintésével jutottunk le Pákozdra, ahol a túra véget ért. Némi cukrászdai pihenő után megkezdtük a hazafelé utat. Az autósok mellett hárman maradtunk vonatosok, a két autóba mindhármunkat befogadták, ennek köszönhetően jelentősen lerövidült a hazautazással eltöltött idő.

A túra útvonala nagyon szép környezetben, völgyekben, ösvényeken, fennsíkokon vezetett, és az Ingóköveknek, egy számunkra új csoportját is megcsodáltuk.

A jelzések nagyjából megvoltak, de azért jó lett volna, ha az elágazásoknál még néhányat elhelyeznek.

Az időjárás túrázásra kiválóan megfelelt, a szabadban töltött idő nagy részében tiszta napsütést élvezhettünk, az októberi ruházatunkon alaposan könnyíteni kellett. Az útviszonyok jók voltak.

A túra útvonalán közepes forgalommal találkoztunk, azonban egyes kiemelt helyeken (Angelika-forrás, sziklacsoportok) nagyobb tömeg volt. Az egyik sziklaképződményt mi már nem is tudtuk megközelíteni, annyian voltak körülötte. Sok kutyasétáltató is fent járt a hegyekben.

Induláskor 12-en voltunk, ebből három fő Nadapon befejezte a túrát, kilencen vágtunk neki a hosszabb útnak, amely végül kb. 18 kilométer lett. Nekem egy kicsit szokatlan volt ez a hosszú táv, elfáradtam. Összességében a túra nem volt nehéz, csak – számomra – hosszúra sikeredett.

Budapest, 2022. október 08.

2022-09-24 - Fenyőgyöngye-Libanoni cédrus

Fenyőgyöngye-Libanoni cédrus - 2022. szeptember 24.

2022. szeptember 24-én a közeli Budai-hegységbe szervezett gyalogtúrán vettem részt a Röck Vasas túracsapattal.

A túra teljesített útvonala: Fenyőgyöngye – Árpád-kilátó – Macis játszótér – Libanoni cédrus – Görgényi út

Túravezető: Molnár Béla (én voltam)

A találkozó helyszínétől (III. kerületi Kolosy térről) a 65-ös busszal jutottunk el a Fenyőgyöngyéig, túránk kiinduló állomásáig. A kék jelzés déli ágán indultunk el, és az Árpád-kilátóig követtük e jelzést. Ott rövid pihenőt tartottunk, gyönyörködtünk a szép kilátásban (majdnem tiszta idő volt). Előkerültek a flaskák és egy üveg bor is, ettünk ittunk, élveztük a szép időt. Folytatva a túrát, a zöld körút baloldali ágán haladtunk a Macis játszótérig, ott megkerestük a piros körutat és az vezetett el bennünket a Kondor útig. Ott megkerestük az ott található fakülönlegességet, a Libanoni cédrust. Ez egy védetté nyilvánított hatalmas fa. A telek, amelyen áll, egykor Fedák Sári (ma már nem létező) villájának parkjához tartozott. A parkban található asztalnál hosszabb pihenőt tartottunk.

Eredetileg Hűvösvölgy lett volna a túra végállomása, de a csapat úgy döntött, hogy ballagjunk ki a Görgényi útra a 11-es buszhoz és ott fejezzük is be a túrát.

A túra útvonalán igen nagy forgalom volt. Sok túrázóval, és kiránduló családdal, kutyasétáltatóval találkoztunk.

A megtett távolság kb. 8 kilométer volt. Kezdésnek egy hosszú emelkedővel nehezített, de összességében könnyű túra volt.

Az időjárásra különösebb panaszunk nem lehetett. Kiváló kiránduló időt fogtunk ki.

A jelzések a túra teljes útvonalán jól láthatóak és követhetőek voltak. Végig ismert úton haladtunk.

Budapest, 2022. szeptember 24.

2022-09-10 - Hármashatár-hegy

Hármashatár-hegy - 2022. szeptember 10.

2022. szeptember 10-én a közeli Budai-hegységbe, a Hármashatár-hegy környékére szervezett gyalogtúrán vettem részt a Röck Vasas túracsapattal.

A túra teljesített útvonala: Fenyőgyöngye – Hármashatárhegyi út – Guckler Károly út – Virágos-nyereg – Máriahegy dűlő – Rozália Téglagyár - Bécsi út

Túravezető: Molnár Béla (én voltam)

Találkozás a III. kerületi Kolosy téren volt. Onnan a 65-ös busszal jutottunk el a Fenyőgyöngyéig, túránk kiinduló állomásáig.

A kék sávon kezdtünk, majd a zöld sáv jobb oldali ágán haladtunk tovább. E jelzésen elértük a Guckler Károly utat, amely elvezetett bennünket a Virágos-nyereghez. Több évvel ezelőtt jártunk ezen az úton, azóta, kellemes meglepetésünkre jelentős fejlesztések történtek a Guckler Károly úton. Épült egy kilátó pont, amelyet távcsövekkel is felszereltek, csodás panoráma nyílik a városra. A Nelli pihenőnél (Guckler sziklánál) erdei padokat és asztalokat helyeztek el. Tartottunk is egy hosszabb pihenőt, ahol körbenéztünk, fotóztunk, eközben észrevettük, hogy a sziklán eddig található „Nelli” táblát Guckler Károly emléktáblára cserélték. Továbbhaladva eljutottunk a Virágos-nyereghez, ahol az addig 16 fős csapatunk ketté oszlott. Néhányan az OKT bélyegző pontját is meglátogatták, majd nyolcan leballagtak az Erdőalja útra és onnan a 137-es busszal jutottak vissza városba. Hatan viszont tovább haladtunk a Csúcs-hegy oldalában haladó zöld sávon - Máriahegy dűlőn. Egy idő után újra találkoztunk a Virágos-nyeregnél elhagyott kék sávval. E jelzés elvezetett bennünket a Bécsi útra, ahol a túra befejeződött, és 218-as busszal megkezdtük a hazafelé utat.

A jelzések a túra teljes útvonalán jól láthatóak és követhetőek voltak.

Az időjárásra különösebb panaszunk nem lehetett. Induláskor ugyan néhány csepp eső megijesztett bennünket, de a felhők gyorsan feloszlottak, és később majdnem tiszta napsütésben volt részünk.

A túra útvonalán közepes forgalommal, több sportolóval és túrázóval is találkoztunk, néhány kutyasétáltató is fent járt a hegyekben.

A hosszabb utat vállalók kb. 10 kilométert tettek meg. Kezdésnek egy hosszú emelkedővel nehezített, de összességében könnyű túra volt.

Budapest, 2022. szeptember 10.