2017. április 1.

2017-04-01 Medvehagyma-túra

2017. április 01-jén, a Borostyánfa túracsapat szervezésében, medvehagyma túrán vettem részt Tatabánya környékén.

A Déli pályaudvaron volt a találkozó, onnan indult a vonatunk Tatabányára, majd tovább a 6. számú városi busszal, a XI/A akna-i megállóhelyig, ahol a medvehagyma gyűjtéssel egybekötött gyalogtúra kezdődött.
A vonat kényelmes és gyors volt (pedig csak személynek hívták), a busz viszont elég érdekes útvonalon haladt. Ha nem erdőben, akkor halastavak mellett, vagy elhanyagolt hétvégi házak között jártunk, több illegális szemétlerakót is láttunk. A megálló nevekből arra következtethettünk, hogy valamikor bányászati tevékenység volt arra felé.
A buszmegállótól mentünk pár métert, és már is tábla jelezte, hogy elértük a Medvehagyma tanösvényt, azaz medvehagymás területen járunk. Több hektáron nő ez a csodálatos növény.
Egy piknikező helyen letáboroztunk, és megkezdtük az egyik célfeladatunkat, a medvehagyma gyűjtést. Természetesen csak a levelét szedtük le, vigyáztunk arra, hogy jövőre is legyen e csodálatos növényből.
A néphit szerint a medvehagyma név onnan ered, hogy a barlangjából kibújó medve először ezt a növényt keresi, hogy a hosszú téli álom után kitisztítsa szervezetét (de a vaddisznók is kedvelik). Évelő növény, az árnyas, nedves erdőkben érzi jól magát. Erősen fokhagyma illatú levelei tavasszal jelennek meg és a nyár közepére, a virágzást követő termésérés idejére elszáradnak.

A medvehagyma gyűjtés befejeztével a nagy létszámú csapatunk kettévált. Egyik része csak rövidebb túrát vállalt, Ők a Medvehagyma tanösvényen sétáltak egyet.
A csapat másik fele pedig (köztük és is), a Tanösvény látványosságait kihagyva, elindult a Vitányvár felé, egy hosszabb túrára. Kezdetben, több kilométeren át, egy húzós emelkedőn haladtunk. Majd a Budai úton elértük a Szárliget felől jövő kék sávot, és annak jobboldali ágán haladtunk tovább. Közeledtünk a vár felé, de előtte még egy erős le-fel menetet kellett volna megtenni. Ezt azonban a jó helyismerettel rendelkező túravezetőnk (Sándor) vezetésével kikerültük, oly módon, hogy a kék jelzésből balra kinyíló jelzetlen úton, egy hegygerincen értük el a várat.
A váron (romokon) jelenleg rekonstrukciós munkálatok folynak, csak kívülről lehet megtekinteni, a falak közé bemenni balesetveszélyes.
A vár megtekintése után lementünk a dombról, és egy rövid kék sávon történő haladás után megkerestük a zöld sávot. A továbbiakban ez a jelzés vezetett bennünket egészen a Rugógyári megállóig. A reggel már megismert 6-os járatszámú busszal jutottunk vissza a tatabányai vasútállomásra, majd egy kis Restiben eltöltött idő után jött is a vonatunk, és indultunk hazafelé.
A kiránduláson egyik túratársunk, Sándor volt a szakmai vezető, aki a környéken nagy helyismerettel rendelkezik. Köszönjük a segítségét.

Az időjárás csodálatos volt, egész nap kellemesen meleg, szép, napsütéses időt fogtunk ki. A megtett távolság valamivel több, mint 10 kilométer volt, az útviszonyok ideálisak voltak.

A Vitányvár környéke tele volt kirándulóval, de a táv többi részén is lehetett túrázókkal, kerékpározókkal, kiránduló családokkal találkozni.

A túrán készült képek a honlapokról (itt) és (itt) elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2017. április 01.