2017. május 6.

2017-05-06 - Kevélyek környéke

2017. május 06-án a Pilis-hegységbe, a kevélyek környékére szervezett túrán vettem részt a Röck Vasas természetjárókkal.
Túravezető: Németh Károly

Az Árpád-híd Budai hídfőjétől indult a Volán 840-es számú járata, amely elvitt bennünket a túra kezdő helyszínére, Ürömre. A Templom téri megállónál szálltunk le, és indultunk a nagy kalandra, a kevélyek megmászására.

Az Ürömi tanösvényen kezdtük a túrát, amely Üröm és környékének természeti és kulturális értékeit mutatja be. A településen belül enyhe emelkedőn haladtunk, majd elértünk az Ürömöt Budakalásszal összekötő országútra. Ezen addig haladtunk, amíg el nem értük a Csillaghegyről jövő piros sávot. Ettől kezdve ez a jelzés vezetett bennünket a Kevély-nyeregig. Több kilométeren (Puszta-hegyen, Kő-hegyen, Ezüst-kevélyen, Nagy-Kevélyen) át küzdöttünk a húzós emelkedővel. Közben egy elhagyott kőbányában pihenőt tartottunk, ettünk-ittunk és erőt gyűjtöttünk a további nehézségek leküzdéséhez.
Rövid időre megálltunk a Nagy-Kevély szikláinál is, melyekről gyönyörű kilátás van a környező településekre, erdőkre, hegyekre. Szemet gyönyörködtető panoráma tárult elénk.
A hegy egy erre alkalmas tisztásán szépen megépített szaletli is található, az alatta lévő padokkal körülvett asztal kényelmes pihenést, kulturált étkezési lehetőséget biztosít a fáradt turistának. Nem elhanyagolható szempont, hogy az eső ellen is védelmet nyújt.
A Nagy-Kevélyről már egy kicsit barátságosabb útvonalon haladtunk a Kevély-nyereg felé. Ott is találtunk egy szaletlit, asztallal és padokkal. Az újabb pihenő után megkerestük a kék sávot, és a Redlinger Adolf úton megkezdtük a leereszkedést az Egri csillagok forgatásához épített díszletvárhoz. A film forgatásakor a környék rét és mezőgazdasági hasznosítású volt, ma viszont a völgyet már tövises cserjék nőtték be. A filmet a mai körülmények, terepviszonyok között nem lehetne leforgatni. A várat csak díszletnek építették, de maradandónak bizonyult. Így viszont, tekintettel a nagy érdeklődésre, célszerű lenne, ha a turistajelzések útvonalába is bekapcsolnák.

A várat az Egri csillagok forgatása után még több magyar filmhez is használták forgatási helyszínül, pl.: Mennyei seregek, Gyula vitéz télen-nyáron, Sztrogoff Mihály, Rab ember fiai, Angyalbőrben, Magyar vándor, stb.

A vár körbejárása, fotózása és egy kis pihenő után egy jelzetlen úton megindultunk túránk végső állomása, Pilisborosjenő felé. Ezen az úton haladva balkéz felől értük el a Teve-sziklát, ami arról kapta a nevét, hogy egy bizonyos szögből nézve tevét, pontosabban dromedárt formáz.

A Teve-szikla után újra találkoztunk a kék sávval, amely Pilisborosjenőig vezetett bennünket. A Kossuth téri buszfordulóban vártuk meg, a már délelőtt megismert 840-es viszonylatszámú Volán járatot, amellyel visszatértünk Budapestre.

A jelzések a túra teljes útvonalán jól láthatóak és követhetőek voltak. A túra teljes útvonalán, de különösen a jelzetlen szakaszokon nagy segítségünkre volt Gábor, a túravezetőnk ismerőse. Ő, mint Pilisborosjenői lakos alapos ismerője a kevélyek környékének.

Az időjárás csodálatos volt. Egész nap gyönyörű napsütésben túrázhattunk, és a tűző napnak ereje is volt. Az előző napok esőzéseinek alig lehetett nyomát találni.

A túra során több kirándulóval és túrázóval, egész iskolás osztállyal is találkoztunk. A Nagy-Kevély szikláiról sokan gyönyörködtek a nem mindennapi látványban.

Más túraútvonalakhoz képest kellemes meglepetés volt, hogy a terület gazdája részletes ismertető táblákat helyezett el minden nevezetesebb helyre, a túra teljes útvonalán.

A túrán készült képek a honlapokról (itt) és (itt) elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2017. május 06.