2011. június 13.

Dera-szurdok - 2011. június 13.

2011. június 13-án – az Országjárók Köre szervezésében – a Pilis-hegységben megtartott túrán vettem részt.

Batthyány téren volt a találkozó, onnan HÉV-vel jutottunk el Pomázig, majd tovább Volán járattal Csobánkára, ahol a túránk kezdődött.

A túra teljesített útvonala: Csobánka - Szent-kút - Dera-szurdok - Pilisszentkereszt
Túravezető: Schweier László (Loyer)

A zöld sávon indultunk el, és e jelzést követtük a Szent-kútig, amely nem egy állandóan csordogáló forrás, hanem igazi kút, ugyanis pumpálással kell segíteni a víz feljövetelét. A forrás mellett egy jelentős méretű – egyházi szertartások céljára is alkalmas – kápolna található. A túra folytatásaként, a forrástól visszajöttünk pár száz métert, a turistautak elágazásáig. Ott a Pilisszentkereszt felé vezető kék sávra tértünk rá, és e jelzés vezetett bennünket a túra további szakaszán, egészen Pilisszentkeresztig. Közben végig haladtunk a hangulatos Dera-szurdokon is. Ez év februárjában már jártam a szurdokban. Az akkori látványt a mostanival összehasonlítva különleges kontrasztot kapunk. Mindenkinek ajánlom, hogy téli- és nyári időszakban is menjen végig ezen a szép útvonalon. A táj adottsága a kanyargó patakmederrel télen-nyáron csodálatos látványt biztosít.
Pilisszentkeresztről Volán járattal kezdtük meg a hazafelé utat.

A túra során két alkalommal (Szent-kútnál, és a szurdok alsó bejáratánál) tartottunk pihenőt. Mindkét helyen ettünk, ittunk, és erőt gyűjtöttünk a további túraszakaszokra.

Végig turistajelzéseken haladtunk, melyeken különösebb gond nélkül el lehetett igazodni.

Az időjárás túrázásra kiválóan megfelelt, szép, kora nyári napsütésben volt részünk.

Az útviszonyok végig jók voltak, a szurdokban is könnyedén lehetett haladni. A mederben kevés víz volt, így a híd nélküli átkeléseket is könnyedén leküzdöttük.

A Szent-kútnál, és a szurdok alsó bejáratánál lévő parkolóban nagy volt a forgalom. Máshol viszont elég csendes volt az út.

A megtett távolság kb. 9 kilométer volt, erős emelkedő nélkül. Azonban Csobánkáról a magasabban fekvő Pilisszentkeresztre mentünk, ebből következik, hogy sokat haladtunk enyhe hegymenetben. Mindent figyelembe véve könnyű túra volt.

A túrán készült képek a honlapról elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2011. június 13.