2011. június 18.

Pákozd - 2011. június 18.

2011. június 18-án a Velencei tó (Szúnyogsziget) környékére szervezett kiránduláson vettem részt a Röck Vasas Természetjárókkal.
A kirándulás vezetője: Nagy Imre

Déli pályaudvaron volt a találkozó, onnan vonattal mentünk Agárdig, majd tovább hajóval Szúnyogszigetre, kirándulásunk célállomására. Kb. 2-3 kilométeres séta során megtekintettük a Pákozdi Katonai Emlékhelyet. Végül a szúnyogszigeti halászcsárdában megebédeltünk, ezt követően pedig a reggel megismert módon (hajóval, és vonattal) visszatértünk Budapestre. A tervben még az arborétum, és a kilátó megtekintése is szerepelt, de ezeket most kihagytuk.

Az emlékhely az 1848. szeptember 29-i Pákozd-Sukorói csata emlékére 1951-ben állított obeliszk környezetében található. Jelenlegi, kibővített formájában azt a célt szolgálja, hogy bemutassa a több mint 160 éves Magyar Honvédség történetének főbb eseményeit, és emléket állítson a minden korban becsületesen küzdő, és ha kellett életét is áldozó magyar honvédnak.

A Pákozd, Mészeg-hegyen található emlékpark központi területén - amelyet folyamatosan fejlesztenek, bővítenek - a látnivalók sokasága várja az érdeklődőt. Megtalálható (a teljesség igénye nélkül):
- Az 1848-as Pákozd-Sukorói csata emlékét idéző obeliszk és a kapcsolatos állandó kiállítás, a harci
  cselekményeket bemutató terepasztal.
- A 13 aradi vértanúra emlékeztető oszlopcsoport.
- Az első világháború harcaira emlékeztető (doberdói) barakk épület és a hozzá tartozó, korhű
  tárgyakból összeállított kiállítás.
- Egy második világháborús lövészárokrendszer – a Margit-vonal egy szakaszának bemutatása,
  amelyen végig lehet sétálni, és az ott elhelyezett információs táblákról szakszerű ismereteket
  szerezhetünk.
- A „Magyar honvéd élete a sorozott hadkötelezettség időszakában” című állandó kiállítás.
- Magyar Békefenntartó emlékmű és a kapcsolatos állandó kiállítás, amely a magyar katonák missziós
  tevékenységét mutatja be 1896-tól.
A felsoroltakon túlmenően, különböző emlékkövek, zászlók, kopjafák, időszaki kiállítások idézik fel a magyar katona életét.
Az emlékhely központi részétől rövid séta után jutunk el a Doni Emlékkápolnához, amely a második világháborús harcok során megsemmisült 2. Magyar Hadsereg emlékét örökíti meg. Itt található egy – a Don-kanyarból hazahozott – ismeretlen magyar katona sírja is.

A bemutató helyeken mindenütt írásos tájékoztatók segítenek eligazodni a látnivalókban. Néhány helyen már a fejlett technika is segíti a látogatót, pl. repülőgép-szimulátor, interaktív kiállítás.
A szabadtéri bemutatók belépődíj nélkül látogathatók, míg a kiállító termek egy közös jeggyel (egyedi vonalkódos karszalaggal) tekinthetők meg.

Az emlékpark szépen rendben tartott, kulturált környezetben van kialakítva. A füves területeket talán többet kellene öntözni, mert a kiszáradás jelei látszottak.

Egész nap szép, kiránduló (strandolásra is alkalmas) idő volt. A szigeti séta során, hátizsákot cipelve, meg is izzadtunk. Nap közben ugyan láttunk sötét felhőket gyülekezni, de szerencsére el is mentek, az esőt megúsztuk.

A jó idő sok kirándulót csábított a szúnyogszigetre, ahol több kisebb-nagyobb csoporttal is találkoztunk. A Halászcsárdában minden asztal foglalt volt, várakozni kellett, hogy le tudjunk ülni.

A kiránduláson készült képek a honlapról elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2011. június 18.