2011. április 9.

Lukács-árok - 2011.április 09.

2011. április 09-én a Pilis-hegységbe, Dobogókő környékére szervezett gyalogtúrán vettem részt a Borostyánfa túracsapattal.

A túra teljesített útvonala: Dobogókő - Jász-hegy - Ilona-pihenő - Szakó-nyereg - Júlia-forrás - Lukács-árok - Ifjúsági tábor - Szentfa-kápolna - Dömös

Batthyány téren volt a találkozó, onnan HÉV-el ment a csapat Pomázig (én Békásmegyeren csatlakoztam), majd tovább Volán busszal Dobogókőre, a túra kezdő helyszínére.

Az útvonal elején (piros sávon indultunk el) a Táltos közösség szép parkot alakított ki, és látszik, hogy folyamatosan gondozzák is. Közben kiépített kilátópontokról fotóztuk a szép tájat, elhaladtunk két obeliszk mellett is, az egyiket Hegedűs Kandid Lajos miniszteri tanácsos, az MTA levelező tagja, a Műemlékek Országos Bizottságának elnökhelyettese, a másikat pedig Tost Gyula erdőmérnök, miniszteri tanácsos emlékére állítottak. Utóbbi a turista útvonalak létesítésében tett maradandót a természetjárók számára. Közben rövid időre megálltunk az Ilona-pihenőnél. Itt található egy sziklába vésett dombormű, a hegymászók védőszentje, Hegyi Szent Bernát tiszteletére. A Szakó-nyeregnél a zöld sáv jobb oldali ágára váltottunk, majd rövid idő múlva elértünk a Júlia-forráshoz. Körülötte kiépített tűzrakóhelyet, erdei padokat és asztalokat is találtunk, itt hosszabb pihenőt tartottunk. Tovább haladva is a zöld sávot követtük. Egy aszfaltozott út keresztezése után, kissé elbizonytalanodtunk a folytatásban, de azért nagy nehezen rátaláltunk arra a sárga sávra, amely aztán Dömösig vezetett bennünket. Közben, a szurdok tetejéről belestünk a Rám-szakadékba is, majd tovább haladva, végig mentünk a hangulatos Lukács-árkon. Az Ifjúsági tábor közelében, egy szép tisztáson ismét tartottunk egy rövid pihenőt. A folytatásban fotóztuk a Szentfa-kápolnát- és forrást, végül Dömösről Volán busszal megkezdtük a hazafelé utat.

A jelzések a túra teljes útvonalán jól láthatóak és követhetőek voltak, az elkeveredésünk nem a jelzések hibája volt.

Az időjárás érdekesen alakult. Kellemesen meleg volt, de nagyon erős szél fújt, így sokan még a kabát kapucniját is felhúzták.

A túra a 700 méter magas Dobogókőről a Duna szintjére (Dömösig) vezetett. Végig völgymenetben haladtunk, emelkedő szinte semmi, azt a keveset is, ami lett volna, az elbizonytalanodáskor (a sárga keresése közben) elkerültük. Könnyű túra volt.

Az útviszonyok jók voltak. Végig száraz, jól járható utat kaptunk. A Lukács-árokban egy erdei patak (nevét nem tudtam megállapítani) többször keresztezte utunkat, de mi minden alkalommal sikeresen átkeltünk rajta.

A Rám-szakadék bejáratának környékén (mindkét végén) elég nagy volt a forgalom, az útvonal többi része viszont csendes volt.

A túrán készült képek a honlapról elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2011. április 09.