2011. szeptember 17.

Nagy Hideg-hegy - Csóványos - 2011. szeptember 17.

2011. szeptember 17-én a Börzsöny-hegységbe, Csóványos környékére szervezett gyalogtúrán vettem részt a Borostyánfa túracsapattal.

A túra teljesített útvonala: Nagy Hideg-hegy - Szabó-kövek - Vilma-pihenő - Csóványos - Diósjenő

A Nyugati pályaudvarról vonattal mentünk Kismarosig, majd tovább Erdei Vasúttal Királyrétig, onnan pedig turistabusszal Nagy Hideg-hegyre, ahol a gyalogtúra kezdődött.
A kék sávon indultunk el, amely jelzés, a Vilma pihenő, és a Szabó-kövek érintésével, elvezetett bennünket Csóványosra, a Börzsöny legmagasabb pontjára. Onnan a zöld sávot követtük egészen a Diósjenői vasútállomásig. Ott vonatra szálltunk és - váci átszállással - megkezdtük a hazafelé utat. Kora este szerencsésen haza is érkeztem.

Mielőtt a túrát megkezdtük volna, Nagy Hideg-hegyen tartottunk egy rövid pihenőt, büfé, mosdó. Csóványoson többet időztünk, néhányan felmentünk az ott lévő, 1978-ban épített geodézia toronyba is. A magasból, a kissé párás idő ellenére is szép kilátás nyílott szinte az egész Börzsönyre. Amerre néztem, mindenütt az élettel teli zöld természetet láttam, csodálatos élmény volt. Itt az erdők-hegyek még érintetlenek, a települések nem ékelődtek be az erdő fái közé.

Végig jelzett útvonalon haladtunk, melyeken nagyon jól el lehetett igazodni. A választott útvonalunk néhány helyen együtt haladt a piros kereszttel jelzett síúttal. Annak a síelőnek, aki ezen a nyomvonalon halad, igen kemény próbát kell kiállnia, mert nagyon kanyargós, zegzugos útvonalon vezet a jelzés.

Az útviszonyok a túra teljes útvonalán jók, könnyen járhatóak voltak. A megtett távolság valamivel több, mint 11 kilométernél volt. Nagy Hideg-hegy 864 méter magasan van, onnan, dimbes-dombos területen, két jelentős emelkedővel nehezített, valamivel több, mint 3 kilométeres útvonalon eljutottunk a 938 méter magasan lévő Csóványosra. Onnan ereszkedtünk le a kb. 200 méter magasan fekvő Diósjenőre. Néha meredek, köves útszakaszokat kellett leküzdenünk, de különösebb gond nélkül megoldottuk a feladatot.

Az időjárás túrázásra kiválóan megfelelt, kellemesen meleg, késő nyári, napsütéses időt fogtunk ki. Néhányan már őszies időre öltöztek, de nem volt rá szükség.

Néhány túrázóval útközben is találkoztunk, de igazából csak Csóványoson volt nagyobb forgalom. Királyréten a 20 fős turistabuszra alig fértünk fel.

A túrán készült képek a honlapról elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2011. szeptember 17.