2011. november 13.

Rám-szakadék - 2011. november 13.


2011. november 13-ára az adventures.hu internetes portálon találtam olyan túralehetőséget, amely már régóta foglalkoztat. A Rám-szakadékot szerettem volna végig járni, csak eddig rendre elkerültük egymást. Ezt a mostani kiírást már nem szalasztottam el.

A túra teljesített útvonala: Dömös - Szentfa-kápolna - Rám-szakadék - Rám-hegy - Ferenczy-szikla - Dobogókő
Túravezető: Somlai Gábor (Somigabi)

A résztvevők többsége telekocsis szervezéssel utazott. Én viszont ebbe nem bonyolódtam bele, inkább menetrendszerinti Volán járattal jutottam el a találkozó helyszínére, a Dömös, postai buszmegállóhoz (ahol a katolikus templom is van), onnan indultunk a nagy kalandra. Kezdetben az együtt futó P-Z-S jelzést követtük. A Szentfa-kápolna - Szentfa-forrás volt az első megállónk, ahol röviden ismerkedtünk a Táltos közösség, egyben Kovács Magyar András munkásságával is. Továbbhaladva a zöld sávon, elértünk a Rám-szakadék alsó bejáratához és rövid pihenő után megkezdtük a nagy utat. Ez a számomra eddig ismeretlen, izgalmas túraútvonal, egy nagyon hangulatos, hatalmas sziklafalakkal szegélyezett szurdokvölgy, amely egyes részein három méternél is keskenyebb. A biztonságos haladásban acéllétrák és kapaszkodó korlátok is segítettek. A szurdokban folydogáló Rám-patak vízszintje most nagyon alacsony, így - viszonylag - könnyen járható. Ez a kb. 100 méternyi emelkedőt is tartalmazó útszakasz (a Rám-szakadék) a csapatból senkinek sem okozott gondot, mindannyian sikeresen leküzdöttük.
A szurdokvölgyet elhagyva, továbbra is a zöld sávot követve, elértünk egy aszfaltozott úthoz, amelyre balra rákanyarodtunk, és a Rám-hegyi elágazásig haladtunk rajta. Felballagtunk a Rám-hegyre, ott körbe néztünk, fotóztuk a távoli Vadálló-köveket, gyönyörködtünk a szép panorámában, megérintettük a Ferenczy-sziklát (egyes feltételezések szerint ott húzódik a Szent György energia-vonalak egyike, ott van a Föld szívcsakrája), és feltöltődtünk energiával. A túra folytatásaként visszaballagtunk az aszfalt útig, és azon haladtunk még néhány száz métert, majd jobbra bekanyarodtunk az erdőbe, és egy jelzetlen ösvényen megindultunk Dobogókő felé. Ez az ösvény komoly megpróbáltatás volt számomra, meredek, és egyes részein gyökerek, kövek nehezítették a járást. De minden nehézséget leküzdve, elértük a Thirring (sárga) körutat, amelyen már gyerekjáték volt feljutni Dobogókőre.

Én, az előzetes tervemnek megfelelően Dobogókőn kiszálltam a túrából, és megkezdtem a hazafelé utat. Azonban a buszra szállás előtt még bementem a báró Eötvös Lóránd Menedékház étteremébe, és fogyasztottam ezt-azt.
A többiek, a kiírás szerint tovább folytatták a túrát, a Király-kút - Prédikálószék - Vadálló-kövek útvonalon vissza Dömösre.

Az általam megtett távolság kb. 8-9 kilométer volt, egy hatalmas emelkedővel nehezítve. Induláskor úgy gondoltam, hogy az igazi nehézséget a Rám-szakadék jelenti majd. Utólag viszont úgy értékelem, hogy a Dobogókő alatti emelkedő leküzdése komolyabb teljesítmény volt. Összességében, elsősorban a távolságot figyelembe véve, nem volt nehéz túra, de azért aki erre vállalkozik, különleges útvonalra készüljön fel. 

Az időjárás nagyon kedvezően alakult. Reggel még enyhén csípős volt, de napközben szép, őszi időt fogtunk ki, az előbújó napnak ereje is volt. Az útviszonyok jók voltak, eső régen volt, így mindenhol száraz úton járhattunk. Ez utóbbinak a szakadékban különös jelentősége van, mert ha nagyobb a vízállás, a megpróbáltatások többszöröződnek. A jelen (november közepi) időszakban az okozott nehézséget, hogy a patakmeder tele volt avarral, hulló falevelekkel. Nem láttuk, hogy hol száraz, illetve, hol vizes a meder.  

A túra teljes útvonalát figyelembe véve, néhány kisebb túrázó csoporttal, kiránduló családdal találkoztunk. A Rám-szakadékban – hétvégeken, és ünnepnapokon – csak Dömösről felfelé szabad közlekedni. Feltehetően ebből adódott, hogy a szurdokban senkivel sem találkoztunk. Szembejövők nem lehettek, előzni pedig mi sem tudtunk, és minket sem tudtak.

Először voltam ezzel a túracsapattal, így az induláskor mindenki ismeretlen volt a számomra. A túra alatt viszont remek társaságot ismertem meg bennük. Megjegyzem, hogy a teljesítőképességük tekintetében, hozzám viszonyítva más kategóriába tartoznak, de ez ilyen rövid, 10 kilométer körüli túrákon még nem jön ki.

A túrán készült képek a honlapokról (itt) és (itt) elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2011. november 13.

Molnár Béla 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése