2012. március 24.

Lukács-árok - 2012. március 24.

2012. március 24-én a Pilis-, Visegrádi-hegységbe, Dobogókő környékére szervezett gyalogtúrán vettem részt a Borostyánfa túracsapattal.

A túra teljesített útvonala: Dobogókő - Jász-hegy - Ilona-pihenő - Szakó-nyereg - Júlia-forrás - Lukács-árok - Ifjúsági tábor - Szentfa-kápolna - Dömös

A Batthyány térről (a találkozási helytől) HÉV-el, majd Pomázról VOLÁN járattal jutott el a csapat Dobogókőre, a túra kezdő helyszínére. Én Pomázon csatlakoztam hozzájuk.

A túrát Dobogókőn rövid pihenővel kezdtük, ahol néhányan a hozott étel-ital készletüket is csökkentették. Ezen kívül még a Júlia-forrásnál, valamint az Ifjúsági tábor közelében tartottunk rövid pihenőt. Ez utóbbinál két túratársunknak még játszani is volt kedvük (erejük).
Az útvonal elején (piros sávon indultunk el) a Táltos közösség szép parkot alakított ki, és látszik, hogy folyamatosan gondozzák is. Túra közben a kiépített kilátópontoknál megálltunk egy-egy fotózás idejére, és - a párás idő ellenére - a szép panorámát is tudtuk élvezni. Elhaladtunk két obeliszk mellett is, az egyiket Hegedűs Kandid Lajos miniszteri tanácsos, az MTA levelező tagja, a Műemlékek Országos Bizottságának elnökhelyettese, a másikat pedig Tost Gyula erdőmérnök, miniszteri tanácsos emlékére állítottak. Utóbbi a turista útvonalak létesítésében tett maradandót a természetjárók számára. Az Ilona-pihenőhöz érve újabb fotószünetet tartottunk, a hegymászók védőszentje, Hegyi Szent Bernát sziklába rögzített domborműve alatt csoportképet készítettünk. Elértünk a Szakó-nyereghez, ahol a zöld sáv jobb oldali ágára váltottunk, majd hamarosan a Júlia-forrásnál találtuk magunkat, ahol hosszabb pihenőt tartottunk. Tovább indulva, még mindig a zöld sávon, egy jelzetlen, aszfaltozott úthoz jutottunk, melynek jobb oldali ágát addig követtük, amíg a Dobogókőről lejövő sárgát meg nem láttuk. Ettől kezdve e jelzés baloldali ága vezetett bennünket Dömösig. Közben, a Rám-szakadék felső pereméről belestünk a vadregényes szurdokba is. Végég mentünk a hangulatos - a Rám-szakadékhoz képes könnyű haladást biztosító - Lukács-árkon. Az Ifjúsági tábor közelében, egy szép tisztáson ismét pihenőt tartottunk. A folytatásban fotóztuk a Szentfa-kápolnát- és forrást, végül Dömösről Volán járattal megkezdtük a hazafelé utat.

A jelzések a túra teljes útvonalán jól láthatóak és követhetőek voltak. Az utat ismertük, így rutinból is tudtunk tájékozódni.

A túra a 700 méter magas Dobogókőről a Duna szintjére (Dömösig) vezetett. Végig völgymenetben haladtunk, emelkedő szinte semmi, azt a keveset is, ami lett volna, az aszfalt úton elkerültük. Könnyű túra volt.

Az útviszonyok jók voltak, végig száraz, jól járható utat kaptunk. A Lukács-árokban egy erdei patak többször keresztezte utunkat. A patakban nagyon kevés víz volt, így a rajta való átkelés nem okozott nehézséget.
Az erdő még (és már) nem szép, mondhatom most a legcsúnyább. A csodás, havas tájak elmúltak, a zöld lomb pedig még nem jött elő. De a tiszta, hegyi-erdei levegő most is a miénk volt.

Dobogókőn, és a Rám-szakadék felső bejáratának környékén, valamint a Dömösi buszmegállóban találkoztunk nagyobb létszámú kiránduló csoporttal, az útvonal többi része viszont csendes volt.

A túrán készült képek a honlapokról (itt) és (itt) elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2012. március 24.