2010. augusztus 20.

Helemba - Garamkövesd - 2010. augusztus 20.

2010. augusztus 20-án – az Országjárók Köre szervezésében – Felvidéken, a Burda hegyekben megtartott túrán vettem részt.

Találkozási helyünktől, a Volán Árpád-hídi autóbusz állomásától busszal mentünk Esztergomig. Átgyalogoltunk a Mária Valéria hídon Párkányba, onnan pedig tovább helyi buszjárattal Helembáig, ahol kezdődött a gyalogtúra. Néhányan Esztergomban is csatlakoztak hozzánk, így a létszámunk 27 főre nőtt.

A túra teljesített útvonala: Helemba – Ipoly (Ipel) erdészház – Kovácspataki tanösvény - Garamkövesd
Túravezető: Schweier László (Loyer)

A Garamkövesd és Helemba között található, 388 méter magas Burda hegyek megmászása volt a cél. Kék sávon kezdtük a túrát, majd a piroson folytattuk, amely Garamkövesdig vezetett bennünket. Onnantól helyi busszal jutottunk vissza Párkányba. Majd a reggel megismert módon, gyalog át a Mária Valéria hídon Esztergomba, onnan pedig busszal Budapestre.

A túra első felében több emelkedő is nehezítette utunkat. Az Ipoly erdészház előtt, kb. 500 méterrel egy különösen meredek (kb. 100 méteres) szakasz volt ilyen, de mindenki könnyedén leküzdötte ezt is. Az erdészháznál hosszabb pihenőt tartottunk. A környéken sok szederinda bokrot lehetett találni, melyeken már kezdett érni a finom gyümölcs, a csoportból – a tüskés ágaktól nem visszariadva - néhányan szedtünk is belőle. Az erdészháztól elindulva, továbbra is a kék jelzés vezetett bennünket, majd mikor találkoztunk a pirossal, arra tértünk rá.
A pirossal jelzett turistaúton, amely a Kovácspataki tanösvényt is magában foglalja, állomásokat jelöltek meg, ahonnan rövid kitérővel gyönyörű kilátóhelyekre juthattunk. Akik Esztergomban már jártak, láthatták a folyó túlsó partján, Párkánytól keleti irányban magasodó sziklás hegyoldalt. Most mi arról a hegyvonulatról láthattuk Esztergomot, és a Dunakanyart. Csodálatos panorámában volt részünk.

A túra végén a 15:43-as busszal szerettünk volna visszatérni Garamkövesdről Párkányba. Azonban a csapatból nem érte el mindenki a busz indulását. Azok közül, akik elértük, néhányan elmentek a busszal, de a többség megvárta a lemaradókat. Így több mint másfél órát kellett várakozni a következő (17:28-kor induló) buszra. Ezt az időt a falu kocsmájában (Garam Gyöngye vendéglőben) töltöttük el. Végre megjött a busz, és eljutottunk Párkányba, ahol még beültünk egy étterembe, és leellenőriztük, hogy milyen sztrapacskát tudnak készíteni. Ezt követően indultunk gyalog Esztergomba, onnan pedig a 8 órás busszal Budapestre.

Az időjárás kirándulásra kiválóan megfelelt, csak késő délután jelent meg néhány felhő az égen. Meleg volt, ha a tűző napon haladtunk, alaposan megizzadtunk, ha árnyékban voltunk, a szúnyogok találtak meg bennünket.

A túrán készült képek, a honlapról elérhető képtárakban, albumokban megnézhetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2010. augusztus 20.