2011. február 26.

Dera-szurdok - 2011. február 26.

2011. február 26-án a Pilis-hegységbe, Csobánka környékére szervezett gyalogtúrán vettem részt a Borostyánfa túracsapattal.

A túra teljesített útvonala: Pilisszentkereszt - Szurdok-tanösvény - Hosszú-hegy keleti lába (kék jelzés) - Csobánka - Margitliget - Pomázi út

Találkozás a Batthyány téren volt, onnan HÉV-vel ment a csapat Pomázig (én Békásmegyeren szálltam fel), majd tovább Volán busszal Pilisszentkeresztig, ahol a gyalogtúra kezdődött.
A kék sávon indultunk el, amely jelzés végig vezetett bennünket a Dera-patak szurdok völgyén. Ritkán látható szép, hangulatos útvonalon haladtunk. A patak vízfelületén vastag jeget találtunk, pompás látvány volt. A szurdok alsó végén, egy parkolóban rövid pihenőt tartottunk, majd tovább haladva is a kéket követtük, végül pedig a zöld sávon jutottunk be Csobánkára. Ott a csoport nagyobbik része befejezte a túrát, a pomázi busszal megkezdték a haza utat. Heten viszont kigyalogoltunk - Margitligeten keresztül - a Pomázi útra (a Csobánkai elágazásig), és ott szálltunk fel a Pomáz felé menő buszra.

A parkolón kívül még egy helyen tartottunk rövid pihenőt, melyet energiapótlásra használtunk fel.

Az időjárás túrázásra kiválóan megfelelt. Szép, napsütéses időt fogtunk ki. Az útviszonyok viszont még nagyon téliesek voltak. A szurdokban még fagyott, és a vízen is komoly jegesedést találtunk, a parkoló utáni területen viszont már megkezdődött az olvadás, aminek következtében az utak nagyon sárossá váltak.

A jelzések (végig turistajelzések vezettek bennünket) a túra teljes útvonalán jól láthatóak és követhetőek voltak.

Az adott időjárási viszonyok mellett könnyen teljesíthető, egyszerű túra volt. A szurdokban a Dera patak többször keresztezte a turista utat, kettő kivételével kiépített hidakon keltünk át, kétszer viszont a vízen járást is gyakorolnunk kellett, de ezt is megoldottuk. Itt kell megjegyezni, hogy a szurdok leküzdését megkönnyítette a kemény, fagyott talaj. Ha sáros, csúszós lett volna az út, akkor (baleset veszély miatt) feltehetően vissza kellett volna fordulni.
Minden évszaknak megvan a maga szépsége, a téli erdőnek ezt a hó adja meg. Azonban egy szurdok-völgyben folydogáló, befagyott patak vize is lehet csodás látvány. Amit ma láttunk a Dera-szurdokban, az volt.

A megtett távolság (a hosszabb utat megtevőknek) kb. 9-10 kilométer volt, jelentős emelkedő nélkül.

A túrán készült képek a honlapról elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2011. február 26.