2011. október 22.

Antónia-árok - 2011. október 22.

2011. október 22-én a Budai-hegységbe, az Antónia-árok környékére szervezett gyalogtúrán vettem részt a Röck Vasas Természetjárókkal.

A túra teljesített útvonala: Solymár - Disznófertő - Zsíros-nyereg - Antónia-árok - Hosszú-árok - Kőris-völgy - Erzsébet-kút - Piliscsaba
Túravezető: Nagy Imre

Találkozás a Széll Kálmán téri Metró kijáratnál volt, ahol rajtunk kívül - különböző célállomással - több turistacsoport is gyülekezett. Onnan a 61-es villamossal, majd a 64-es busszal jutottunk el Solymárra, a gyalogtúra kezdő pontjához.
A zöld sávon indultunk el és a Disznó-fertő érintésével eljutottunk a „Muflon Itató” nevű vendéglőhöz (közel a volt Zsíros-hegyi turistaház romjaihoz), ahol rövid pihenőt tartottunk. A kerthelységében lévő szabadtéri asztalokra-padokra letáboroztunk, ettünk-ittunk, és némi fogyasztásra a vendéglőbe is betértünk. Megbeszéltük az elkövetkező idők teendőit, és kiosztásra került a következő túra írásos anyaga is.
Továbbhaladva az Antónia-árok felső bejáratáig követtük az együtt futó zöld-sárga-kéket, majd a sárgát követve végig mentünk a szurdok hangulatos útvonalán. Az árok alsó kijáratát elhagyva, balra rátértünk a pirosra, és azon haladva küzdöttük le a Hosszú-árok emelkedőjét. Amint elértük a kék keresztet, azon folytattuk túránkat, végül a kék sáv jobb oldali ága a Bükkös-árkon és Kőris-völgyön keresztül elvezetett bennünket Piliscsabára, ahol a túrát, a kiírásnak megfelelően befejeztük. Vonattal megkezdtük a hazafelé utat. A csapat fele (14 fő) nem ezt az utat választotta, Ők az Antónia-árokból kijőve nem hagyták el a sárgát, azon továbbhaladtak Pilisszentivánig, és onnan Volánbusszal Budapestre.

Túraközben, a Muflon Itatón kívül rövid pihenőre többször is megálltunk, az elején megnéztük a „Solymári-ördöglyuk” barlangot, természetesen csak kívülről, mert be van zárva. A barlangtól nagyon szép kilátás nyílik Solymárra, Pilisborosjenőre, és a Kevélyekre. A túra vége felé pedig körbejártuk az 1825-ben épített Erzsébet-kutat, amely ugyan piszkos, elhanyagolt állapotban van, de jelentős mennyiségű vizet láttunk benne.

Végig jelzett úton haladtunk, a jelzések jól láthatóak és követhetőek voltak.

Az időjárás nagyon kedvező volt, a reggeli csípős idő után, napközben szép, kellemes őszi időt élvezhettünk. A napnak ereje is volt, a hegymenetekben meg is izzadtunk. Az útviszonyok jók voltak, jelentős eső régen volt, így mindenhol száraz úton járhattunk.
Az őszi erdő kezd szint váltani. A levelek, és ezzel együtt az egész erdő (tűlevelűek kivételével) kezd tarka, sokszínűvé válni.

A megtett távolság, a hosszabb utat vállalóknak kb. 12-13 kilométer volt, két hosszú, húzós emelkedővel, ettől eltekintve könnyű túra volt. A rövidebb utat választóknak kb. 5 kilométerrel, és egy jelentős emelkedővel könnyebb volt.

A túra útvonalán nagyobb csoporttal nem találkoztunk, néhány fős kiránduló társaság viszont több is volt a szabadban.

A túrán készült képek a honlapokról (itt) és (itt) elérhető albumokban megtekinthetőek, és onnan le is lehet tölteni azokat.

Budapest, 2011. október 22.